Шановні декларанти!
Звертаю Вашу увагу, що 01 січня 2023 року розпочався черговий етап подання суб’єктами декларування до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — Реєстр) щорічних електронних декларацій за 2022 рік. Така декларація охоплює звітний рік (період з 1 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому подається декларація.
Відповідно до статті 45 Закону України «Про запобігання корупції», зокрема, посадові особи місцевого самоврядування та депутати місцевих рад зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – декларація), за минулий рік за формою, яку визначає Національне агентство.
Звертаю Вашу увагу, що під час дії воєнного стану вам не обов’язково подавати декларації будь-якого виду. Натомість після закінчення війни в посадовців є ще 3 місяці на подання декларації без порушення вимог строку.
Попри війну та наразі необов’язкову подачу декларацій, НАЗК рекомендує посадовцям не затягувати з декларуванням. Адже декларування все одно незабаром буде відновлене. Заповніть декларацію сьогодні та вам не доведеться згадувати про неї після завершення воєнного стану.
Наразі Національне агентство з питань запобігання корупції оновило функцію в Реєстрі декларацій «Дані для декларації». Тепер ви можете отримати майже всю необхідну інформацію для заповнення декларації за різні періоди.
Що змінилося?
* Додалася інформація про ваші доходи, які будуть вже пораховані за відповідними джерелами та ознаками й запропоновані для заповнення згідно полів декларації — арифметичну помилку ви вже не допустите. Тепер ви можете переглянути не лише інформацію про ваші об’єкти нерухомості, об’єкти незавершеного будівництва, автівки, спадщину чи наявні обтяження рухомого майна, але й ваші доходи. Реєстри, з яких надається інформація: Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, Державний земельний кадастр, Єдиний державний реєстр транспортних засобів, Державний реєстр обтяжень рухомого майна, Державний реєстр фізичних осіб — платників податків та Спадковий реєстр;
* ця функція тепер доступна не лише для посадовців із досвідом. Публічні службовці, які вперше подають декларацію, також зможуть нею скористатися;
* збільшилася кількість інформації та підвищилася її актуальність, тому змінився час на обробку запиту;
* до інформації додані корисні посилання на джерела інформації, де ви або члени сім’ї можете самостійно переглянути інформацію про свої активи й доходи;
* додані активні посилання на актуальні роз’яснення НАЗК щодо правил заповнення окремих полів декларації.
Як скористатися функцією?
Після переходу в Реєстр декларацій за посиланням <https://portal.nazk.gov.ua/login> увійдіть до системи, користуючись КЕП.
Кнопка буде знаходитись поруч із кнопками «Мої документи», «Мої повідомлення» та «Мій профіль».
Про те, що процес збору даних розпочався, буде свідчити статус «Запит у процесі обробки».
Про завершення формування інформації вам просигналізує статус «Інформацію отримано». Для її перегляду натисніть «Переглянути».
Як і раніше, інформація стосується лише суб’єкта декларування. Тобто ви не можете переглянути інформацію про доходи дружини/чоловіка або їхню власність.
Важливо! Тепер формування інформації займає певний час, адже кількість даних, які ви отримуєте через функцію, суттєво збільшилася, тому не відкладайте це на останні дні періоду подачі декларації.
Уважно прочитайте поради й застереження від НАЗК щодо цієї функції!
На що потрібно звернути увагу під час використання функції?
Інформація, яку ви отримаєте з реєстрів, відрізняється актуальністю. Зокрема, при формуванні даних інформація надається станом на:
* дату формування запиту — з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Спадкового реєстру;
* 31 грудня відповідного року — з Державного земельного кадастру, Єдиного державного реєстру транспортних засобів та Державного реєстру фізичних осіб — платників податків.
Копіювати інформацію (дата, площа, реєстраційний номер, ідентифікаційний номер тощо) варто лише після того, як ви перевірили коректність отриманих даних та пересвідчилися, що інформація актуальна станом на останній день звітного періоду, за який подається декларація.
Чому може бути відсутня інформація в «Даних для декларації»?
* Право на об’єкт нерухомості виникло до 1 січня 2013 року. Відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно включають лише ті, що з’явились у реєстрі після 1 січня 2013 року;
* право на об’єкт нерухомості припинилось у наступному після звітного періоду Наприклад, ви подаєте декларацію за 2021 рік, де мають відображатись відомості станом на 31 грудня 2021 року, при цьому ви продали квартиру в червні 2022 року. Формуєте запит 30 грудня 2022 року. Оскільки функція збирає актуальні дані по нерухомості на дату формування запиту, відомостей про цю квартиру не буде;
* інформація щодо водних та повітряних засобів, а також сільськогосподарської техніки в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів відсутня, ми підказали, де можна отримати ці дані;
* відомості про доходи сформовано виключно з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків. Відомості про всі інші отримані доходи ви маєте вказати самостійно на підставі правовстановлюючих документів.
Якщо ви помітили некоректність в отриманій інформації, зверніться до відповідного держателя (адміністратора) інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних щодо актуалізації даних, адже наша функція використовує виключно ту інформацію, що наявна в інших реєстрах.
Радимо скористатися функцією і тим, хто вже подав декларацію для перевірки на помилки.
Якщо помилились — повідомте про це в персональному кабінеті в реєстрі декларацій і вкажіть правильну інформацію, додайте підтвердний документ.
Також рекомендую декларантам:
- Завчасно перевірити актуальність адреси своєї електронної поштової скриньки та чинність кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
- Перед початком роботи з Реєстром декларацій переконайтеся у наявності усієї необхідної інформації для заповнення декларації.
А заповнити декларацію якомога швидше допоможуть ресурси НАЗК:
платформа «База знань НАЗК» (https://wiki.nazk.gov.ua), де зібрані всі роз’яснення НАЗК. Також на платформі можна скористатися пошуком за ключовим словом;
Посібник декларанта-2022 (https://drive.google.com/file/d/171qGLqyCsthozfyu4mgfu1O4KpqzIq_u/view), де можна дізнатися всю актуальні інформацію про принципи подання декларації;
спеціальна функція «Дані для декларації», яка допоможе досвідченим публічним службовцям перевірити інформацію про власність та обтяження, наявну в інших Реєстрах;
гайд «Топ-25 поширених помилок при заповненні декларації» (https://wiki.nazk.gov.ua/top-25-poshyrenyh-pomylok-pry-zapovnenni-deklaratsiyi/), де ви можете ознайомитися з найчастішими проблемами;
пройти новий онлайн-курс «Декларуйся – 2022», який доступний на навчальній платформі NAZK.
Також НАЗК підготували окрему підбірку відповідей на поширені питання від декларантів, які переїхали під час війни. А саме:
- Як потрібно декларувати тимчасове житло, яке мені запропонували як внутрішньо переміщеній особі?
- Чи варто декларувати житло, яке знищили російські окупанти?
- Якщо я переїхав/ла до батьків через війну чи потрібно їх вказувати в членах сім’ї?
- Яку адресу для листування зазначати в декларації? Докладніше за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/yak-deklaruvaty-mistse-prozhyvannya-v-period-vijny/.
Важливо: якщо у вас виникають технічні проблеми при роботі з Реєстром декларацій, у Базі знань є окремий розділ, де зібрані методичні рекомендації та поширені проблеми декларантів під час роботи в Реєстрі (https://wiki.nazk.gov.ua/category/tehnichna-dopomoga-v-roboti-z-reyestramy-nazk/).
Якщо у рекомендаціях ви не знайдете відповіді на ваше питання, а Реєстр декларацій буде продовжувати видавати помилки при роботі, напишіть у НАЗК в чат Реєстр декларацій. Для того, щоб відкрити чат натисніть на зелену кнопку з правого боку екрану з надписом «Допомога онлайн». Також ви можете написати у НАЗК на пошту support@nazk.gov.ua (до листа додайте, будь ласка, повноекранний скріншот екрану з помилкою).
Враховуючи наведене, інформую Вас про початок декларування та про можливість попри війну подати щорічну електронну декларацію за 2022 рік уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством, яка охоплює звітний рік (період з 1 січня до 31 грудня включно).
Подати виправлену декларацію Ви можете упродовж семи днів після подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, але не більше трьох разів.
Звертаю Вашу увагу на необхідність неухильно дотримуватись вищезазначених вимог, оскільки чинним законодавством передбачено адміністративну відповідальність за несвоєчасне подання декларації (стаття 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення) та кримінальну – за декларування завідомо недостовірних відомостей (стаття 366-1 Кримінального кодексу України).
Уповноважена особа з питань
запобігання і протидії корупції у
Лука-Мелешківській сільській раді
(секретар сільської ради) Оксана ШЕВАНЮК